Στην πρώτη συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπ. Δικαιοσύνης για “τη διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία προσωπικών δεδομένων των πολιτών”, η Μαρία Κομνηνάκα, βουλευτής του ΚΚΕ, τόνισε πως:
«Το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τις παρακολουθήσεις και την ΕΥΠ, είναι εχθρικό για τον λαό. Είναι ένα νομοσχέδιο “κρίκος” στην αντιδραστική αλυσίδα που έχουν όλες οι κυβερνήσεις, όλα τα αστικά κόμματα συνδιαμορφώσει και από κοινού εφαρμόσει, πάνω στις “ράγες” του θεσμικού πλαισίου μαζικής παρακολούθησης της ΕΕ».
H ομιλία της Μ. Κομνηνάκα
Εκτενή αποσπάσματα της ομιλίας
Η κυβέρνηση φέρνει το νομοσχέδιο διαφημίζοντας σε όλους τους τόνους ότι «διορθώνει χρόνια προβλήματα» και «κακώς κείμενα», ενισχύει τη «διαφάνεια» και καλύπτει διάφορα «κενά» που είχε το προηγούμενο νομικό πλαίσιο.
Στην πραγματικότητα με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση όχι μόνο συνεχίζει να συγκαλύπτει το σκάνδαλο των υποκλοπών και τις βαριές ευθύνες της, αλλά προσπαθεί και να «βγει λάδι», εμφανιζόμενη ως η δύναμη που δίνει «καθαρές λύσεις».
Είναι πρόκληση για το λαό αυτή η στάση, είναι κοροϊδία ότι μπορεί να «καθαριστεί» ο βούρκος του συστήματος, που υπερασπίζεται η κυβέρνηση και όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις, τα αστικά κόμματα.
Είναι ακόμα πιο προκλητικό, ότι η ΝΔ αξιοποιεί το ίδιο το σκάνδαλο των υποκλοπών στο οποίο εμπλέκεται, για να εισάγει ακόμα πιο αντιδραστικές ρυθμίσεις, σε βάρος του λαού και των δικαιωμάτων του.
Επιβεβαιώνεται αυτό που έγκαιρα ανέδειξε το ΚΚΕ, ότι η όλη συζήτηση για τις υποκλοπές αξιοποιείται για να προωθηθούν νέα, αντιδραστικά μέτρα με “δημοκρατική νομιμοποίηση” και ενίσχυση του κράτους, των υπηρεσιών παρακολούθησης και καταστολής.
Πράγματι με το νομοσχέδιο
- «Σφραγίζεται» νομοθετικά το «ουδείς εξαιρείται των παρακολουθήσεων», που αποτελεί διαχρονικό κρατικό δόγμα.
- Προωθείται η αναβάθμιση της ΕΥΠ, μαζί με άλλες υπηρεσίες και μηχανισμούς παρακολούθησης
- Συνολικά, θωρακίζεται το αστικό επιτελικό κράτος, ενισχύονται οι λειτουργίες του για να επιτελεί ακόμα πιο αποτελεσματικά το έργο της «προάσπισης της εθνικής ασφάλειας». Μίας «ασφάλειας» που, όπως έχει αποδειχθεί, όπως έχουμε ήδη αναδείξει και θα αναδείξουμε και στη συνέχεια, μόνο «ανασφάλεια» και κινδύνους επιφυλάσσει για το λαό μας και τα δικαιώματά του.
Για την περιβόητη «εθνική ασφάλεια»
Είναι αλήθεια ότι η αρχική σας διατύπωση για την «εθνική ασφάλεια» ήταν τόσο ευρεία, που χωρούσε κυριολεκτικά τα πάντα, όλα τα γενικά συμφέροντα του κεφαλαίου και του κράτους. Ήταν λες και το κάνατε επίτηδες, να δώσετε το «σήμα» στον ΣΥΡΙΖΑ, άλλα κόμματα, για να ξεκινήσει μία κάλπικη αντιπαράθεση για τα «γύρω γύρω», τα «επιμέρους», τις «ενδεικτικές περιπτώσεις» που είχατε «τεντώσει» με ακραίο τρόπο στον ορισμό: τη δημόσια υγεία, υβριδικές απειλές κοκ.
Οπότε σήμερα φέρνετε μία πιο «προσεκτική» διατύπωση, «προσέχοντας» δηλαδή και παίρνοντας υπόψη τι; Ακριβώς την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, τις κατευθύνσεις της ΕΕ και του «κράτους δικαίου» στα οποία συμφωνείτε. Με αυτόν τρόπο, κυβέρνηση και αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, θα μπορούσαμε να πούμε «συνδιαμορφώσατε» στην ουσία τη νέα διάταξη.
Κι από κοινού κρύβετε την ουσία: ότι η «εθνική ασφάλεια», όπως και αν την ορίσετε, ακόμα και αν την αφήνατε ως τελείως αόριστη νομική έννοια όπως ήταν επί δεκαετίες, είναι έννοια εχθρική για τον λαό, τα λαϊκά συμφέροντα και δικαιώματα.
Αυτή είναι η «εθνική ασφάλεια» στην οποία όλοι συμφωνείτε: τα στρατηγικά συμφέροντα της άρχουσας τάξης στον σφοδρό διεθνή ανταγωνισμό, οι ιμπεριαλιστικές συμμαχίες και λυκοφιλίες σας με ΗΠΑ – ΝΑΤΟ -ΕΕ, η επικίνδυνη εμπλοκή στον πόλεμο, στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και σχεδιασμούς, που φέρνει παζάρεμα των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, κινδύνους και θυσίες για τον λαό μας και τους άλλους λαούς.
Αυτή είναι η «εθνική ασφάλεια» και έτσι την εννοείτε όλα τα αστικά κόμματα. Ξέρετε και κρύβετε, ότι αυτή δεν αφορά μόνο τον «εξωτερικό εχθρό», όπως αυτός ορίζεται με βάση τα συμφέροντα του κεφαλαίου και των «συμμάχων» του. Αφορά σταθερά και τον «εχθρό λαό», το λαϊκό κίνημα. Δεν είναι καθόλου ούτε «τυχαίο» ούτε «συγκυριακό», ότι η εθνική ασφάλεια έχει ιστορικά αξιοποιηθεί ως αιχμή του δόρατος ενάντια στο εργατικό λαϊκό κίνημα.
Το σύνολο των διατάξεων που φέρνετε για τις άρσεις του απορρήτου, θωρακίζει και ενισχύει το πλαίσιο της μαζικής κρατικής παρακολούθησης, με βάση τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της ΕΕ.
Αυτό υπηρετείτε:
– Αφού διατηρείτε και ενισχύετε όλες τις απαράδεκτες ρυθμίσεις του προηγούμενου νόμου του 1994. Με χαρακτηριστικό, ότι, όταν πρόκειται για παρακολουθήσεις για λόγους εθνικής ασφάλειας παραμένει πως δεν υπάρχει αιτιολογία, στην ουσία δεν μπαίνει χρονικό όριο, οι παρακολουθήσεις μπορούν νασυνεχίζονται.. «επ’ αόριστον», και βέβαια, παραμένει η δυνατότητα για μαζικές/χωρικές άρσεις, δηλαδή μεμία διάταξη να παρακολουθείτε ολόκληρες περιοχές!
– Ταυτόχρονα με το νομοσχέδιο συγκεντρώνετε όλες τις άρσεις απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας στα «χέρια» της ΕΥΠ και της Αντιτρομοκρατικής (ΔΑΕΕΒ)
– Σε αυτό το αντιδραστικό πλαίσιο, επαναφέρετε τη «δεύτερη υπογραφή» για να νομιμοποιούνται με αυτήν οι απαράδεκτες ρυθμίσεις και μέτρα. Ποιον νομίζετε ότι κοροϊδεύετε;
– Και δεν είναι μόνο οι άρσεις για την πολυσυζητημένη «εθνική ασφάλεια». Βρήκατε ευκαιρία με το νομοσχέδιο, να ΔΙΕΥΡΥΝΕΤΕ και την παρακολούθηση για λόγους διακρίβωσης εγκλημάτων», προσθέτοντας πλήθος αδικήματα του Ποινικού Κώδικα, που πλέον θα νομιμοποιούν τη λήψη μέτρων παρακολούθησης και επιτήρησης.
Ειδικά για τα «πολιτικά πρόσωπα»
Με το νομοσχέδιο επιβεβαιώνεται η δυνατότητα παρακολούθησής τους για λόγους εθνικής ασφάλειας. Αν και το ΚΚΕ, δεν εξάντλησε την αντίθεση και τις παρεμβάσεις του όλο αυτό το διάστημα συζήτησης του «σκανδάλου» των υποκλοπών, στο αν και με ποια διαδικασία μπορεί να παρακολουθούνται τα «πολιτικά πρόσωπα». Σε τελευταία ανάλυση, η ίδια η διακεκριμένη αντιμετώπιση ορισμένων προσώπων ως προς την προστασία ενός θεμελιώδους δικαιώματος, όπως είναι το απόρρητο των επικοινωνιών, εγείρει πολλά ζητήματα και ερωτηματικά. Η ουσία είναι ότι και αυτή η «ειδική διαδικασία» για συγκεκριμένα «πολιτικά πρόσωπα» επιβεβαιώνει το διαχρονικό κρατικό δόγμα «ουδείς εξαιρείται».
Ως προς την πολυσυζητημένη ενημέρωση του παρακολουθούμενου
Αυτή θα γίνεται υπό την γνωστή και για χρόνια “δοκιμασμένη” προϋπόθεση ότι «δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση» και μετά την πάροδο 3 ετών από την παύση της. Και τι θα είναι τελικά αυτή η ενημέρωση, ΕΑΝ ποτέ γίνεται πράξη;; Θα μαθαίνει ο θιγόμενος, ότι «παρακολουθήθηκε για Χ/Ψ χρονικό διάστημα». ΟΧΙ γιατί, για ποιους λόγους! Τι άλλο είναι αυτό, εάν δεν είναι ένα «φύλλο συκής» που κρατάτε σύμφωνα και με τις.. «βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές»;
Για τα κατασκοπευτικά λογισμικά και συσκευές
Αυτή η δήθεν «απαγόρευση» της εμπορίας – διάθεσης τους, προφανώς δεν αφορά το ίδιο το κράτος, που μπορεί κανονικά να προμηθεύεται και να χρησιμοποιεί λογισμικά και συσκευές. Τελικά, με βάση και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, τα μέσα αυτά όχι απλά δεν απαγορεύονται, αλλά με τον πλέον επίσημο τρόπο νομιμοποιούνται στα χέρια των κρατικών αρχών και μυστικών υπηρεσιών.
Έτσι, αφήνετε στην ουσία ανοιχτή την «πίσω πόρτα» για τις ιδιωτικές εταιρείες, να παράγουν και χορηγούν κατασκοπευτικά μέσα με συμβάσεις ανάθεσης – προμηθειών. Και δίνετε τα «κλειδιά» στην ΕΥΠ. Αυτή θα αποφασίζει ποια λογισμικά – συσκευές είναι «απαγορευμένα» και ποια όχι. Έτσι το κράτος θα ανοιγοκλείνει τις “πόρτες” διακίνησης λογισμικών και συσκευών, ανάλογα και με τους ανταγωνισμούς με άλλα κράτη, ιμπεριαλιστικές δυνάμεις και συμμαχίες.
Και όλα αυτά βέβαια θα κριθεί στη ζωή πώς ακριβώς θα προχωρήσουν, όχι μόνο γιατί αυτή η «αγορά» των λογισμικών είναι ισχυρή, συνδέεται με μεγάλα οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα, αλλά και γιατί πολλά θα κριθούν σε επίπεδο ΕΕ..
Στην ΕΕ που, όπως έχουμε πολλάκις επισημάνει, αυτή τη στιγμή με Κανονισμό που υπερισχύει του νόμου σας, επιτρέπει τη διακίνηση τέτοιων λογισμικών κατασκοπείας. Τον Κανονισμό 821/2021, που ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, όλοι μαζί ψηφίσατε.
Ως προς τις νέες διατάξεις για την ΕΥΠ
Με αυτές γίνεται προσπάθεια να αναβαθμιστεί η δράση της, η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας στο αντιδραστικό της έργο.
Αυτό υπηρετούν:
– Μέτρα που αφορούν στην οργάνωση, τη λειτουργία και διοίκηση της ΕΥΠ (τα προσόντα του Διοικητή, η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου κα)
– Η σύσταση «Ακαδημίας Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας» για την εκπαίδευση του προσωπικού της ΕΥΠ.
– Οι ρυθμίσεις και για το ΚΕΤΥΑΚ (Κέντρο Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας). Πρόκειται για «επιστημονική» αναβάθμιση του έργου της ΕΥΠ, ώστε η έρευνα, η επιστήμη, η τεχνολογία, να αναπτύσσονται και αξιοποιούνται για τους αντιλαϊκούς σκοπούς των μυστικών υπηρεσιών, του σύγχρονου φακελώματος.
Σε αυτή την «αναβάθμιση» συμφωνείτε όλοι, όλα τα αστικά κόμματα, για αυτό ο κουρνιαχτός που σηκώθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα δεν αφορούσε την ουσία και τον σκοπό του ΚΕΤΥΑΚ, αλλά μόνο τις συμβάσεις του, την «αδιαφάνειά» του, εμφανίζοντάς το ως «αμαρτωλό κέντρο» του «παρακράτους Μητσοτάκη».
– Νομίζετε ότι με μέτρα δήθεν «διαφάνειας» και «ελέγχου» θα αποσπάσετε τη συναίνεση του λαού, να αποδεχτεί τον εχθρικό ρόλο των μηχανισμών παρακολούθησης. Όσα «Γραφεία Τύπου & Επικοινωνίας» της ΕΥΠ και αν θεσπίσετε (κατά τις .. «υποδείξεις» των «πρωτεργατών του αθλήματος» όπως της ΜΙ5) δεν θα νομιμοποιήσετε στις συνειδήσεις του λαού, της νέας γενιάς, το αντιλαϊκό έργο τέτοιων υπηρεσιών, του αστικού κράτους.
Συνολικά, με το νομοσχέδιο παίρνετε μέτρα ενίσχυσης των λειτουργιών του αστικού επιτελικού κράτους
Τα μέτρα αυτά μόνο άσχετα δεν είναι με τις σημερινές συνθήκες, που οξύνονται οι ανταγωνισμοί, δυναμώνει η εμπλοκή της Ελλάδας στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, στην αντιπαράθεση ΗΠΑ – ΝΑΤΟ – ΕΕ με τη Ρωσία, το υπό διαμόρφωση ευρασιατικό μπλοκ συμφερόντων.
Για παράδειγμα, συστήνετε Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας. Ουσιαστικά «συνενώνετε» τις «δυνάμεις» των διάφορων συναρμόδιων αρχών: του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Διεύθυνσης Κυβερνοάμυνας του ΓΕΕΘΑ, της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου της ΕΥΠ και της ΕΛΑΣ. Συγκροτείται δηλαδή ένα κέντρο απέναντι στις κυβερνοεπιθέσεις και γενικά τις «απειλές στον κυβερνοχώρο», με έμφαση στην προστασία των κρατικών συστημάτων πληροφοριών και των στρατηγικών υποδομών της χώρας (ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, μεταφορές κα).
Δηλαδή ακολουθείτε πιστά τις σχετικές ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, όπως έκανε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ενσωματώνοντας ευρωπαϊκές οδηγίες όπως για την κυβερνοασφάλεια (NIS 1).
Εξάλλου, με το νομοσχέδιο εισάγετε μία σειρά μέτρα και αλλαγές στο νόμο 4624/2019 για τα προσωπικά δεδομένα.
Παίρνετε υπόψη την «καθοδήγηση» και τις «διορθωτικές προτάσεις» της ΕΕ, «ανεξάρτητων» οργάνων και αρχών.
Κυρίως θέλετε να ενισχύσετε το πλαίσιο, για να εφαρμοστεί αποτελεσματικά η αντιδραστική Αστυνομική Οδηγία της ΕΕ (2016/680), που «συμπληρώνει» τον Γενικό Κανονισμό της ΕΕ ανοίγοντας ακόμα πιο επικίνδυνους δρόμους:
Για την επεξεργασία ακόμα και των πιο ευαίσθητων των δεδομένων των εργαζομένων, των νέων, και μάλιστα μαζικά και προληπτικά, από την αστυνομία, άλλες κρατικές αρχές, διάφορες «οντότητες» που συνεργάζονται μαζί τους.