Στις 23/11/2023 ξεκίνησε η συνεδρίαση της εξεταστικής επιτροπής στην Βουλή με θέμα «Την διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό». H εν λόγω επιτροπή συγκροτήθηκε έπειτα από πρωτοβουλία του ΚΚΕ η πρόταση του οποίου υπερψηφίστηκε από όλα τα κόμματα πλην του ΠΑΣΟΚ. Φυσικά, η στάση των άλλων κομμάτων ήδη αποδεικνύει το υποκριτικό της “στήριξης” της πρότασης του ΚΚΕ, όπως αναδεικνύουμε παρακάτω.
Επί έναν περίπου μήνα η εξεταστική επιτροπή αναλωνόταν σε δευτερεύουσες και στείρες αντιπαραθέσεις με αφορμή διάφορα κωλύματα σχετικά με την νομιμότητα συμμετοχής βουλευτών οι οποίοι είτε ήταν συνήγοροι στην σχηματισθείσα ποινική υπόθεση είτε μηνυόμενοι από συγγενείς των θυμάτων.
Μετά την ολοκλήρωση αυτών των διαδικαστικών ζητημάτων τελικώς η επιτροπή ξεκίνησε να εξετάζει την ουσία της υπόθεσης. Το ΚΚΕ ζήτησε να ξεκινήσει η συζήτηση με τα πραγματικά περιστατικά αυτού καθαυτού του τραγικού δυστυχήματος προκειμένου να μπορέσει να ξετυλιχθεί το κουβάρι του εγκλήματος. Ειδικότερα ζήτησε να κληθούν να καταθέσουν αρχικώς οι πραγματογνώμονες που επιμελήθηκαν τα πορίσματα για τις συνθήκες του δυστυχήματος, οι εκπρόσωποι-συνδικαλιστές των εργαζομένων στο χώρο των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών καθώς και συγγενείς των θυμάτων και σε δεύτερο χρόνο να κληθούν τα στελέχη των αρμόδιων υπηρεσιών, τα πολιτικά πρόσωπα κτλ.
Τελικώς και παρά τις αντιρρήσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης, η ΝΔ η οποία διατηρεί την πλειοψηφία εντός της επιτροπής, αποφάσισε να καλέσει αρχικά ως μάρτυρες διάφορα στελέχη του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και υπουργούς μεταφορών ξεκινώντας χρονολογικά από την δεκαετία του 1990.
Μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί ο Κωνσταντίνος Γιαννακός (-Δ/νων Σύμβουλος ΟΣΕ 2001-2005), ο Χρήστος Τσίτουρας (Δ/νων Σύμβουλος και Γεν. Δ/ντης ΕΡΓΟΣΕ 1996-2004), ο Χρήστος Βερελής (Υπουργός Μεταφορών 2000-2004) o Αν. Μαντέλης (1997-2000 υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών) και ο Νικόλαος Κουρέντας (Δ/νων Σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ 2005-2008).
Την Τρίτη 9/1/2024 θα συνεδριάσει η εξεταστική επιτροπή στην οποία έχει κληθεί ως μάρτυρας ο Κ.Χατζηδάκης ως Υπ. Μεταφορών και Επικοινωνιών 2007-2009 και Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικόττηας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων 2012-2013.
Αναφορικά με το έγκλημα των Τεμπών άπαντες σχεδόν οι ανωτέρω μάρτυρες εστίασαν στο ανθρώπινο λάθος του Σταθμάρχη και στην παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας του ΟΣΕ ενώ παράλληλα υπερασπίστηκαν τα πεπραγμένα τους κατά το διάστημα που κατείχαν οι ίδιοι θέσεις ευθύνης στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.
Ο εν λόγω ισχυρισμός των μαρτύρων πως τα τρένα κυκλοφορούν επι δεκαετίες στηριζόμενα στην τήρηση των κανονισμών κυκλοφορίας από τον ανθρώπινο παράγοντα είναι υποκριτική καθόσον αποκρύπτει πως εν έτη 2023 οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες θα μπορούσαν και θα έπρεπε να έχουν «απαλλαγεί» στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό από τον κίνδυνο του «ανθρώπινου λάθους» στη βάση της αξιοποίησης των σύγχρονων τεχνολογικών επιτευγμάτων αλλά και της πλήρους στελέχωσης του σιδηροδρόμου, με μόνιμο και επαρκές προσωπικό που θα εργάζεται σε ανθρώπινες συνθήκες και με διασφαλισμένα δικαιώματα. Έτσι συσκοτίζεται για παράδειγμα η ευθύνη και του ΣΥΡΙΖΑ, που “πετσόκοψε” προσωπικό και δικαιώματα των εργαζομένων στις σιδηροδρομικές μεταφορές επί διακυβέρνησης του.
Αποκρύπτεται με αυτόν τον τρόπο η αλήθεια και ως προς τη στάση και τις προσπάθειες των εργαζομένων μέσω των συνδικαλιστικών τους οργανώσεων και αγώνων, που αγωνιούσαν, κατήγγελλαν και αντιπάλευαν τα μεγάλα κενά και προβλήματα του σιδηρόδρομου, διεκδικώντας μέτρα προστασίας των ίδιων και όλου του λαού, όπως με τραγικό τρόπο ανέδειξε η καταγγελία – σήμα κινδύνου λίγες ημέρες πριν το τραγικό δυστύχημα από τη συνδικαλιστική παράταξη όπου συσπειρώνονται οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο. Είναι τεράστιες οι πολιτικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων, που συνειδητά αδιαφόρησαν απέναντι στις προειδοποιήσεις και καταγγελίες των εργαζομένων.
Κυρίως, το εν λόγω αφήγημα για τον “ανθρώπινο παράγοντα” επιχειρεί να κρύψει πως -όχι βέβαια οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αλλά- οι κυβερνήσεις και η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν που καθόριζαν τις “ράγες” ανάπτυξης του σιδηρόδρομου, το πλαίσιο και τις συνθήκες στις οποίες οι εργαζόμενοι τον έθεταν και τον θέτουν σε κίνηση, που δεν είναι άλλες από τις “ράγες” της εμπορευματοποίησης των μεταφορών και υποδομών, με μοναδικό “προορισμό” και στόχο το κέρδος των μονοπωλίων όπως η Hellenic Train, την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των λίγων μέσα από την πολιτική “κόστους – οφέλους”, που βλέπει τον εργαζόμενο άνθρωπο ως “καύσιμη ύλη” για την κερδοφορία και την προστασία της ανθρώπινης ζωής ως κόστος.
Με λίγα λόγια, το εν λόγω αφήγημα επιχειρεί να παραγράψει το σύνθημα πως το κεφάλαιο και το κράτος του δολοφονούν, σύνθημα που επικράτησε μέσα στα ογκώδη συλλαλητήρια λαού και νεολαίας ενάντια στο έγκλημα στα Τέμπη, που έκαναν ήδη τότε θρύψαλα τη λογική περί “ανθρώπινου λάθους”.
Η στάση των αστικών κομμάτων: στάση συσκότισης του πραγματικού “ενόχου” για τα Τέμπη
Από τις πρώτες συνεδριάσεις έχει ήδη διαφανεί η στάση που θα κρατήσουν τα αστικά κόμματα στην εξεταστική, η οποία άλλωστε και δεν διαφοροποιείται από τις μέχρι σήμερα δηλώσεις και τοποθετήσεις τους.
Ειδικότερα η ΝΔ επιδιώκει να μεταθέσει τις ευθύνες για το έγκλημα στις προηγούμενες κυβερνήσεις χρεώνοντας στα υπόλοιπα αστικά κόμματα τις σοβαρές καθυστερήσεις για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων ασφαλείας των σιδηροδρόμων.
Αντίστοιχα ο ΣΥΡΙΖΑ, σαν να μην κυβέρνησε ποτέ αυτή τη χώρα, επιρρίπτει αποκλειστικά και μόνο στην κυβέρνηση της ΝΔ τις ευθύνες για την έλλειψη σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας ενώ παράλληλα αναγάγει την μετάταξη του μοιραίου Σταθμάρχη σε μια εκ των βασικότερων αιτιών που συντέλεσαν στο έγκλημα. Στην ίδια ρότα κινείται και το ΠΑΣΟΚ το οποίο εστιάζει στην περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ και αρνείται να υποβάλλει ερωτήσεις στους μέχρι σήμερα εξετασθέντες μάρτυρες με βάση και όσα προαναφέραμε.
Όλα τα αστικά κόμματα και κυρίως αυτά που διακυβέρνησαν τα προηγούμενα χρόνια παλεύουν να αποσείσουν από πάνω τους τις πολιτικές ευθύνες που τους αναλογούν για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών επιδιώκοντας στην καλύτερη των περιπτώσεων να το χρεώσουν ο ένας στον άλλον.
Όλα τα αστικά κόμματα που διακυβέρνησαν έχουν σοβαρές πολιτικές ευθύνες για τις τεράστιες καθυστερήσεις αναφορικά με τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό και την εγκατάσταση των σύγχρονων συστημάτων αποτροπής ατυχημάτων. Κατά τις τρείς τελευταίες δεκαετίες περίπου ο ελληνικός λαός έχει χρυσοπληρώσει με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ διάφορους μονοπωλιακούς κολοσσούς με σκοπό την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου δίχως όμως κανένα απολύτως αποτέλεσμα. Κανείς φυσικά δεν μπορεί να ισχυριστεί πως πέφτει από τα σύννεφα. Στην σημερινή μας κοινωνίας η λογική της μπίζνας και του κέρδους διαπερνά όλους τους τομείς ακόμη και αυτόν της ασφάλειας, της προστασίας της ανθρώπινης ζωής.
Άπαντες αποδέχονται ως μονόδρομο τον διαχωρισμό – σπάσιμο του ΟΣΕ σε διάφορα κομμάτια (υποδομής – εκμετάλλευσης – ανάταξης), μαζί με τη συνακόλουθη σύγκρουση αρμοδιοτήτων και τη σύγχυση ευθυνών, σύμφωνα πάντα με τις βασικές οδηγίες και κατευθύνσεις της Ε.Ε. ήδη από την δεκαετία του 1990 στην κατεύθυνση της “απελευθέρωσης” του σιδηροδρόμου – εμπόρευμα.
Σε κάθε περίπτωση κανένα από τα αστικά κόμματα δεν θέλει αλλά ούτε και μπορεί να αναδείξει τον πραγματικό ένοχο για το έγκλημα που δεν είναι άλλος από την εγκληματική πολιτική του κέρδους, πολιτική την οποία υπηρέτησαν και υπηρετούν πιστά εδώ και δεκαετίες.
Αυτόν τον ένοχο θα συνεχίσει να αποκαλύπτει το ΚΚΕ, μέσα και έξω από την εξεταστική επιτροπή της βουλής.